dinsdag 29 april 2008

een klein dingetje

Vandaag 21,5 km gelopen, het was warm met af en toe een fris windje. Veel stijgen en dalen weer, dat blijft voorlopig wel zo. Het grappige is dat ik steeds beter omhoog ga klauteren. Kwam ik de eerste dagen nog puffend boven en moest echt even uithijgen ... nu reguleer ik mijn ademhaling tijdens het stijgen en het gaat wonderwel goed.
Gisteravond mocht ik mijn rechtervoet in de vriendelijke schoot van een alleraardigste pharmacie-dame leggen, zij zag mijn teentje, zei: ai ai, en haalde van een rek gelijk een doosje waar een klein dingetje in zat. Dat bleek een soort hulsje van gel te zijn en dat kon om mijn teen heen geschoven. Een verdomd fijn dingetje want vandaag heb ik veel beter gelopen met minder pijn. We stoppen wel vaker onderweg en de voeten worden regelmatig met Gewohl gemasseerd. We zijn niet de enigen, we zien veel pelgrimmers met tenen in de weer.
Het lopen hier is een geweldige ervaring, nooit verwacht dat ik me zo intens vervuld zou voelen hier. Het feit dat er zo velen dit pad lopen, en al gelopen hebben, ieder met zijn eigen levenservaringen en verwachtingen, maken dat ik me van tijd tot tijd erg ontroerd voel. Het elke dag op pad zijn om stapvoets ons doel te bereiken is een geweldige belevenis.
Iedere dag staan we om 6 uur op, ontbijten we in de refugio of in een cafe en gaan om half acht op stap. We bereiken de volgende slaapplaats meestal rond 3 uur ´s middags.

Alle drie zijn we razend nieuwsgierig naar de berichtjes op de weblog, en die zijn er volop.
Donk, Len, Dette, Fenny, Henk, vader van Con en Tia en alle anderen..... thanks !!
Con vertelde dat sommige mensen niet weten hoe ze moeten reageren op de blog. Het is heel eenvoudig. Onder ieder artikel staat de link "reacties", als je daarop klikt, opent zich een nieuw scherm, daar kan je je reactie kwijt. Vul daarna even de woordverificatie in, dus de letters overtypen en daarna "naam" aanvinken en je naam invullen. Verder alleen nog klikken op "bericht publiceren" ..... een kind kan de was doen, haha.

Wij gaan straks weer een driegangenmenu eten voor 10 euro en om 9 uur naar bed.

16 opmerkingen:

Anoniem zei

lieve vriendinnekes
wat een geweldige ervaring, ook al doen de tenen pijn, ben er best jaloers op..
Enig om de verhalen te lezen en ik volg jullie op de voet (kaart).
We gaan koninginnedag vieren morgen
maar hoop dit bericht te kunnen verzenden.
liefs en doorgaan zo.
beppie

Anoniem zei

Ha die Reggy, ja ik behoor ook tot die mensen die niet weten hoe het werkt om je een berichtje te sturen. Ik vind het kei fijn dat het goed met jullie gaat en het is leuk om jullie te volgen. Geniet ervan want zonder dat je het weet zijn jullie in Santiago. Groeten en tot de volgende keer. Frans Kruter je weet wel van tweevoeter.

Anoniem zei

Hai fans,
Wat leuk om te lezen, zo snel al weer een reactie. Wij hebben zojuist gegeten in een chic hotel, een pelgrimsmenu. Klokslag half acht gaat de deur van het restaurant open en dan ga je aan een tafel zitten, soms met meer dan je eigen groepie. Vanavond een Finse mevrouw die voor haar liefde naar Australie is verhuisd. Leuk om ook de verhalen van de anderen te horen. Het eten gaf niet helemaal dat wat we dachten, Adrienne bestelde rijst vooraf, geen idee hoe het eruit zou zien. Kreeg een bord met een oranjekleurtje erin en warm. Het bleek wortelsoep te zijn. Was wel goed voor haar oogjes maar ze had haar zinnen op de rijst gezet. Werd omgewisseld. De vis die we bestelden, ach een gedeelte ervan zwom eigenlijk nog, maar Reggy wou toch niet zo´n groot stuk dus nam de helft. En toe een taartje; helemaal fantastisch, ter voorbereiding op Koninginnedag hebben mijn dinnetjes een soort oranjekoek gegeten. De helft (alweer) laten staan, heb ik op de foto gezet. Verder hebben we ons al erg zorgen gemaakt om de slaapplaatsen van vannacht. Het is een stapelbed met drie verdiepingen. Reggy (de jongste) ligt natuurlijk up high. A3enne in het midden en ik, lucky one, mag beneden. Het lot wees het uit, niet ikzelf. Maar nu, met wat voorproeven lukte het al niet om zonder op mijn bed te staan boven te komen. De meisjes gaan er soms ´s nachts uit, en dat moet dan allemaal via mijn bed. Hoezo lucky one? Wat ons wat tegenvalt, en dat is eigenlijk het enige, we eten laat en moeten dan gelijk daarna (geen straf, maar het voelt wel een beetje zo) naar bed.
En vooral dat stil zijn dan, dat lukt ons nog steeds maar moeilijk, er is altijd wel iets waardoor we in een soort lachstuip komen en dan juist niet meer stil kunnen worden. En.... we zijn nogal eens naar iets op zoek zo door de tijd heen. Dan weer een paspoort, dan weer een waterzak dan weer een mobieltje, nou ja, het houd je van de straat. Goed, even deze boodschap doorsturen, tijd is om, liefs van opns en tot de volgende keer, Reggy en A3enne.

Anne Alink zei

Hallo globestappers,
Heel leuk om als die reacties te lezen.
Een goede wandeling verder.
Veel groeten uit het mooie Drenthe.
Liefs, Anne

Anoniem zei

Ha wat leuk: ik zag dat jullie mijn reactie hebben ontvangen en wat hartstike leuk om te lezen hoe het jullie vandaag gegaan is!
Lieve Reggy, Adrienne en Con: dank dat je ons die gelegenheid geeft om met jullie mee te leven: jullie zijn vaak in mijn gedachten.
Nou Con; ook vandaag niet al te veel diepie diepies? ik weet waar je het over hebt: da's ook niet mijn favorietje!
Morgen koninginnedag en je weet het Con : we treffen elkaar dan weer op de vismarkt: maar dan nu zonder jou en ook zonder Kees, want ach, uitgerekend in de vakantie en zonder Con: griep!!
Natuurlijk doen we een toast op jullie en op Kees!
Dag lieve meiden: ook morgen weer een mooie tocht toegewenst.
Liefs, Tia

Anoniem zei

Dag stoere vriendinnen.
Even een groetje van mij. Als het goed is liggen jullie op dit moment al in jullie stapelbedje.Om morgen weer fris en monter de nieuwe etappe te volbrengen. Wat gaat het goed zeg, goed getraind. Op wat voetproblemen na. Mooi dat hier dan toch ook weer een oplossing voor komt, Reggy. Zouden engeltjes dan toch bestaan. Hoe is
met jou voetjes A3enne. En jij Con bent de echte globetrotter. Top hoor. Hebben jullie eigenlijk wel een Jacobsschelp en waarin onderscheiden jullie je van de rest?
Morgen de koningin jarig. We gaan je missen Con en waarschijnlijk Kees ook. We gaan er 1 op jullie drinken en jullie ook op ons en de koningin?
Ik wens jullie veel succes en vooral veel plezier en voldoening.
Veel liefs, ook van Ab

Nel

Anoniem zei

hahahaha...Reggy , moet je toch die sprong naar het bovenste bed maken :-):-) 3 verdiepingen dit keer ...wel stil liggen hoor daar bovenin...anders hebben die meiden reuze last van je !!!
He schattebol , wat ben ik blij voor je dat ze je zo`n lief klein kleineteencondoompje hebben aangesmeert ...krijgt dat dingetje tenminste een beetje rust en heerlijk voor jou... minder pijn.
Buiten wat kleine tegenvallertjes klinkt het alsof jullie het heerlijk hebben ...met elkaar..met je looppatroon...met jullie ervaringen. Hartstikke fijn !
Maar uh, wel goed eten hoor . Beetje brandstof is wel nodig . Het kan niet anders dan dat de kilootjes er vanaf vliegen. Volgens mij lopen jullie daar als slanke dennen rond, die Spaanse mannen het hooft op hol brengend !:-)
Hihi..dat geginnegap terwijl je moet slapen ...ik zie het voor me.Van dit soort situaties krijg je toch een soort ouderwets kostschoolgevoel, lijkt me.

He stoere meiden ...houd de oortjes stijl !!!!
Big hug !!

Anoniem zei

LIeve Conny en vriendinnen.
Enig idee hoeveel KM jullie al gelopen hebben. Reggy wat fijn dat het met je teen beter gaat. Ja dat eten zal niet altijd je van dat zijn, hoewel wortelsoep erg gezond is.Die stapelbedden moet een ramp zijn Conny. Nog niemand er door gezakt. Valt het gesnurk 'snachts nogal mee?Als ik mijn bed in kruip moet ik altijd aan jullie denken: waar slapen ze vannacht weer?Vroeg naar bed, wat een straf. Ook dat is een onderdeel van het pelgrim zijn. Meiden, petje af hoor, niet alleen voor het lopen wat jullie doen maar ook nog het gemis aan comfort na ál die kilometers.Fantastisch hoe jullie daarop reageren. Houd de moed erin, wij leven met jullie mee. Vandaag gaat de vlag uit, niet alleen voor de koningin maat ook voor jullie dappere loopsters. Een knuffel voor jullie drietjes en een extra kus voor onze Con.. Liefs van Ma en Pa

Anoniem zei

hoi alledrie, mooi dat het doed gaat daar! Leuk om te lezen waar julie zijn en hoe het is. Hier ok, koninginnedag, zo het vondelpak in!
Liefs, Martine

Anoniem zei

We zijn hier alweer halverwege de koninginnedag en jullie zijn alweer bijna op de plaats van bestemming, zo heeft iedere plaats en situatie zijn eigen dynamiek.... Jullie discipline is te prijzen, inderdaad lastig lijkt mij om elkaar 's avonds los (en met rust) te laten! Het doet je ongetwijfeld herinneren aan schoolkampen. Het is fantastisch om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Ik kan mij voorstellen dat het voor jullie iedere dag weer de grote vraag is waar je nu weer terecht gaat komen. Iedere dag nieuwe enerverende ervaringen, dat houdt je op de been!!
Groeten, Nico (H'wijk)

Anoniem zei

Hoi sportieve wandelaars,
De koninginnedag is hier voor mij al weer bijna ten einde, want morgen is het voor mij lopend dauwtrappen om 5.30 uur.
Ik heb heel veel respect voor jullie uithoudingsvermogen. Dagelijks wandelingen van zo'n 21 km en dan ook nog bergetappes erbij is niet mis. Ik vind het heel leuk om via jullie verslagen op de hoogte te blijven van al jullie wel en wee.
Ik heb deze maand nog eens met Jetty genoten op Texel en heel veel leuke dingen gedaan, ook samen met Annemarie.
Ik blijf jullie reisverhalen volgen en geniet ervan. Genieten moeten jullie ook volop doen, want voor je het weet... Loop ze!
Lesley

fotoemma zei

Nu zal ik dan ook maar weer eens een duit in het zakje doen (niet te veel anders wordt dat rugzakje toch te zwaar. haha)
Wat heerlijk om via al jullie berichtjes toch een heel klein beetje mee te beleven. Het haalt het natuurlijk niet bij 'het aan den lijve' ervaren. Maar toch.
Wat heerlijk dat je zo in je ritme komt en het tenenleed ook al weer een klein beetje tot het verleden schijnt te gaan behoren.
Moet geweldig te ervaren zijn om door het ene comfort in te leveren je direct ander comfort terug te krijgen en dat in een meer dan dubbel deel.
Want zo voelt het denk ik toch, de vriendschappen, het zijn op de plek waar je bent, de prestatie die jezelf neerzet. Reggy, wat een voorrecht dat je dit doen kan.
De wensen blijven zoals die waren: Een reis om nooit meer te vergeten. Heel veel groetjes aan je vriendinnetjes en de wensen zjn natuurlijk ook voor hen. Je gedeelde belevenis moet een vermenigvuldigend effect hebben. Echte bofkonten zijn jullie.(naar ik hoor met al wat minder kilootjes an zitvlees, maar toch echt: Bofkonten!)

allerliefste groeten,
EstherEmmaEnzo :)

Anoniem zei

Als ik jullie verhalen zo lees dan is dat een onderstreping van de oude tegeltjeswijsheid:
"De weg naar geluk bestaat niet, geluk is de weg"

Dirk Jan (echtvriendje van Herma van Bep en Connie)

Anoniem zei

lieve Con én die andere stoere vriendinnen van je.
Vandaag koninginnedag. in/uit principe hang ik geen vlag uit.
Behalve vandaag!!!!!!!!!
LEVE Con, Reggy én A3enne!
Hoera, Hoera, Hoera!
En..... dank voor het mogen volgen van jullie "weg".

Anoniem zei

Hai Reggy,
Gelukkig heb je even uitgelegd hoe ik kon reageren. Wat een prestatie die jullie daar leveren, met recht door weer en wind. Ben blij dat het tot nu al een geweldige ervaring is!
Liefs! Ine

Anoniem zei

Dag mooie meiden,

Wat hebben jullie een prachtig avontuur en wat geven jullie een getuigenis van doorzettingsvermogen en vriendschap.
Een kleine zinsnede van ‘Seneca’ filosoof(4 v.C. -65 n.C)die helemaal bij jullie past:
“De natuur is zo ingericht dat we weinig nodig hebben om gelukkig te zijn; we kunnen ons eigen geluk maken. Uiterlijke dingen zijn van weinig belang…. “

Past goed bij jullie.

Mijn bewondering en alle liefs voor alle plekken die soms pijn doen.

Ineke