woensdag 14 mei 2008

el dottore

We zitten alweer in een parel van een refugio, een schitterend binnenplaatsje, klassieke muziek, internet en een lekker bed. Voor 4 euro mogen we hier de rest van de dag en de nacht vertoeven.
Het is niet zo druk meer, het lijkt wel of er veel pelgrims zijn afgevallen. Dat hadden we al eens gehoord, dat er na Burgos een breekpunt komt en mensen ervaren dat de tocht te zwaar is en dus of met de trein verder gaan of de reis afbreken. Wij ervaren het stuk trein dat we gedaan hebben als een hele goede onderbreking om op die manier de rest van de tocht ook vol te houden.
En zo zijn we dus weer dapper op weg gegaan .........

Maar ...... Conny heeft nu ook de klappen van de zweep gekregen. Door, hoogstwaarschijnlijk, bedorven water is zij goed ziek geworden, waardoor we twee nachten in een hostal hebben geslapen. In goed overleg zijn Adrienne en ik op de tweede dag toch te voet verder gegaan en is Con later met de taxi naar de volgende refugio gebracht. Vandaag heeft ze weer met ons meegelopen, 17 km, en nu ligt ze gelukkig in een goed bedje. Heel dapper van haar dat ze het heeft aangedurfd.

In de vorige refugio heeft de kok, die dus tevens fysiotherapeut was, vanmorgen mijn rechterknie verbonden. De bandage die ik droeg was volgens hem helemaal niet goed. Vakkundig heeft hij mijn knie getaped, maar wel op een zodanige manier dat ik mijn been haast niet meer kon buigen. Lopen ging echter voortreffelijk vandaag en met wat aanpassingen van mezelf heb ik besloten de tape voorlopig te laten zitten. Het ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit en iedereen zegt dan ook oh lala als ze mijn knie zien. Ik ben dan ook verzekerd van voldoende aandacht van zorgzame pelgrims, zodat ieder nadeel ook weer zijn voordeel heeft, haha.
En de kus die ik van El Dottore kreeg loog er ook niet om.

Verder gaat mijn lijf prima, de voeten zijn aan de stappen gewend. Geen rug-, schouder- of rugklachten. Mijn rugzak voel ik al haast niet meer, terwijl hij bij het omdoen toch heel zwaar voelt. Maar als hij eenmaal op mijn rug zit, lijkt het wel of hij daar altijd heeft gezeten.

Morgen gaan we een kilometer of 18 lopen met wat stijgwerk erin, we naderen nog een paar zware trajecten waar we zelfs naar 1600 meter moeten stijgen, een flinke klim dus.
Maar voorlopig kunnen we vanmiddag even relaxen in een sfeervol dorp en vanavond weer lekker uit eten. En de onderlinge sfeer? Die is nog steeds uitstekend.´

Bedankt aan allemaal die reageren op het blog, ook de fans van Conny en Adrienne.
Dette en Carlijn, jullie zijn misschien al weg naar Hongarije, maar zo niet dan wens ik jullie een hele fijne vakantie met mooie fotografie en geef een knuffel aan Nico. Frank, ook leuk om te lezen dat het zo indruk maakt op je. En natuurlijk de Berbers die mij zo geweldig volgen en moed inspreken. Tot horens iedereen.

12 opmerkingen:

Wilbas zei

Hallo lieve meiden,

Ik kreeg een sms-je van A3enne waarin ze zegt dat het goed met haar gaat maar dat Con ziek is. Ik schrok ervan maar heb nu je relaas gelezen Reggy en ben weer wat geruster. Knap dat Con weer door lijkt te gaan. Hier is het inderdaad allemaal lekker warm, al wordt het langzamerhand wat minder. Ik heb bewondering voor jullie gesop en geploeter. Even voor A3enne: Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest en de cholesterolwaarden en suiker waren iets te hoog. Dus goed opletten met eten, bewegen en afvallen maar. Wanneer ik met jullie mee was gegaan waren die waarden vast lager geweest.De bloeddruk was uitstekend. Ben je weer op de hoogte. Ok girls, go for it. Con beterschap, het ga jullie goed.
Wil.

Anoniem zei

Hoi Fans
Tja en dan is Conny Santiagootje ineens even uit de ether. Geveld door een bacterie, zoals Reggy al meldde en dat leverde koorts en ongemak van boven en beneden op. Nou verdere uitleg zal ik jullie besparen. Heb dus een extra dag geboekt in het Hostel, zo ongezellig als het maar zijn kan, op een soort industrieterrein, maar goed veel tijd voor het uitzicht had ik niet nodig. Bed, bed, en nog eens bed. Tja, en dan te bedenken dat het waarschijnlijk mijn eigen domme schuld was. Ik heb water bij het oude water gegooid. Het is zo onhandig om die Camel-back ¿waterzak? steeds uit de rugzak te halen, en dat heeft me genekt denk ik. Eerst dacht ik dat ik kou had gevat, lang met natte voeten in mijn schoenen gelopen. Maar oom doc zei het gelijk. En de behandeling die ik van hem kreeg, hij stond in de keuken, want hij was ook de Kok en daar kreeg ik het consult. Tong uitsteken en hij liep naar zijn koekenpannetje op het fornuis dipte zijn duim in de olie, pakte mijn arm en begon te strijken. Hardhandig omhoog strijken. Hij maakte er zelf indianengeluiden bij en ging naar mijn andere arm. Toen mijn maag wat bewerkt, door drukken enz. En dat was het. Beetje thee, beetje toast en wat fruit. Afvallen zal nu wel extra goed gaan, maar liever door fysieke inspanning, dat heeft toch mijn vookeur. Maar, ben blij dat ik vandaag ook weer heb meegelopen. Want, jullie snappen het vast, ik wil niks missen. Verder als ik me goed voel, en dat is tot nu toe toch de langste tijd, geniet ik van de bijzondere vogels. Guido, wat zou jij hier je hart op kunnen halen. Wij nemen het tot ons, en is het nou een kierewiet een wulp, wij weten het niet. Wat we wel herkennen zijn de ooievaars en de koekoek, die laatste reist volgens mij met ons mee. Als we weer een open kerk tegenkomen gaan we weer kaarsjes opsteken, kan er zelf ook wel een gebruiken.
Alle lieve reageerders dank voor jullie hartverwarmende woorden, het steunt.
liefs Con

Anoniem zei

Goed Con, dat je weer op mars bent! Wat en ellende zo'n buikgriep! Ik lees jullie weblog steeds en ik heb grote bewondering voor jullie 3-en. Het is niet zo warm denk ik,hier wel: zomer! De spaanse hoogvlakte is een beetje saai, he. Nu al weer klimmen! Nou, hou vol! Jullie zijn geweldig!
Liefs, Wytske.

Anoniem zei

Reactie van het Trajectbureau van Landstede.
Dag Conny en medepelgrims,
Wat fijn dat alles weer goed gaat.
Wij volgen de voettocht en bewonderen jullie doorzettingsvermogen.
Heel veel sterkte,
hartelijke groeten.
collega's trajectbureau landstede

Anoniem zei

Meiden,

Wat fantastisch dat jullie je er zo doorheen slaan! Tsja Con, niet meer alles mengen, he?
Ben blij te lezen dat het weer beter gaat. Het moet welhaast een enorme spirituele ervaring zijn, deze voettocht. Geniet van de nog resterende kilometers, de geluiden en de geuren. Ik denk aan jullie en wens jullie nog veel loop-plezier. Ik blijf het volgen.....
Kus voor jullie,
Mark

Anoniem zei

Hallo dappere meiden,

Conny ziek, Reggy haar knie, Adrienne de die-hard loopt nog flink mee, een stuk met de trein...kortom, het lijkt alsof het tempo er iets uitgaat, maar niet heus denk ik. Goed idee om een stuk met de trein te nemen, gaat sneller en brengt jullie dichterbij Santiago ;-)
Moraal schijnt nog steeds goed te zijn dus jullie gaan het halen. Het weer mag dan parten spelen, als alternatief met 35 graden in de Spaanse zon lopen lijkt me ook geen pretje. De overnachtingen en massages zijn dus opperbest Reggy? jij hebt ook altijd mazzel he ;-))))
Nou meiden, vooruit maar weer....we blijven jullie volgen.

Henk

Anoniem zei

Hallo Conny, hallo lieverds,
Zeg Con , dat was even schrikken, maar gelukkig ben je weer samen aan de wandel. Knap hoor, dat je na een dag alweer de stoute schoenen hebt aangetrokken en de trip vervolgt. Ik heb geen idee hoe de temperatuur daar bij jullie is maar pas op met drinken en vooral wat je drinkt. Jullie hebben even kunnen genieten van het gereden worden zonder via jullie voeten de kilometers te verslinden. Heel verstandig van jullie, even een onderbreking , even iets anders doen en het scheelt weer een 100 km. Conny voor jou is het morgen een feestdag. Twee verjaardagen tegelijk, zowel Mark als Martine vieren de dag dat zij geboren werden. Lieverd, van harte proficiat, hoe heb je het destijds zo kunnen uitkienen> Wij nemen aan dat jullie morgen een extra glaasje zullen drinken en wij hier zullen dat zeker doen.Maar geen bedorven water hoor. Op de gezondheid van de jarigen, op jouw gezondheid en op jullie fantastische prestatie. Proost hoor , blijf lekker zo doorgaan, geniet van elkaars gezelschap. Wij genieten van jullie verslag en blijven jullie met belangstelling volgen. Hoe lang het was en hoe ver. Een knuffel en sterkte voor jullie drietal en Lieve Con een extra pakkert voor jou, versiert met een gouden strikje van jouw Ma en Pa

Anoniem zei

Hallo Conny en de rest van de dames.
Even een berichtje van Tatoe.
Ik heb deze week de collega's hier op de hoogte gehouden hoe het met jullie gaat. Dit heb ik aan Kees gevraagd.
Kan ik hem ook een beetje in de gaten houden.Tevens Con had ik op de werktelefoon twee lieve berichtjes voor moederdag voor jou,als het goed is zijn ze nu door gestuurd.Wij zijn nu weer drie dagen aan het werk, daarvoor twee weken vakantie.Wel veel aan jullie gedacht.Hoe zou het zijn,enz.Nu had ik even tijd om ook iets te mailen. heel veel succes en pas goed op elkaar. Speciaal voor Con heel veel beterschap en pas goed op jezelf.

Team Tatoe en Thea

Anoniem zei

Het respect dat we voor jullie hebben groeit nog steeds met de dag. Waarschijnlijk zal dit voorlopig de laatste reactie zijn van onze zijde, aangezien we vertrekken voor een rondreis door Italië. En net als in de refugio's, weten we niet waar en/of wanneer we de beschikking hebben over interpret. Op het moment dat we ergens verbinding hebben, zullen we het waarschijnlijk zo druk hebben om al onze verhalen op www.zanaboza.nl te plaatsen, dat we tijd te kort komen om al jullie avonturen te lezen. Maar ik weet zeker, dat als we over ruim drie weken weer thuis aanbelandt zijn, dat de PC aangaat en dat we als eerste even 'bijlezen'. Reggy, A3enne en Conny, heel erg veel succes met het vervolg van jullie tocht. Geniet van iedere stap die je neemt en blijf vooral goed op jullie zelf passen.

Groetjes,

Paul & Marieke

o ja,

en een poot van Alfred.

Anoniem zei

hoi Con en vriendinnekes
volgens mij moet je naar Santiago lopen om echt te horen wie je allemaal lief zijn. Het verslag van de wandelaars is byzonder maar ook leuk om te lezen zijn alle reacties. Vervelend voor Con om ziek te
zijn geweest maar je bent een volhouwer en dat gaat lukken.
Even nog een groen lesje! een wulp kijkt naar zijn gulp en heeft een snavel die er naar is gericht. Duidelijk te herkennen.
Geniet van elkaar en het wandelen.
liefs
beppie

fotoemma zei

Dag lieve doorzetters,

Heel even een kort berichtje vanuit het Friese land.
Had ik de laatste keer aangekondigd inmiddels ook het Santiago-ritme te pakken te hebben, een lang weekend kamperen gooide direct roet in het eten. Bij jullie lijkt het ritme alleen maar steviger in het zadel te zijn gaan zitten. Ooit heb ik van een zeer sportieve collega vernomen dat het lichaam 3 weken nodig heeft om aan een nieuw en andere lichamelijke inspanning te wennen. En inderdaad jullie berichtjes onderstrepen de waarheid daar nog eens van. De voeten die als vanzelf aan de wandel gaan iedere dag en zelfs Con die na 1 dag ellende de draad alweer heeft opgepakt. In dit opzicht een geluk bij een ongeluk dat het je nu past treft, Conny. Eerder had het je misschien meer moeite gekost. Natuurlijk een voorspoedig en algeheel herstel gewenst zodat je weer van top tot teen van jullie voettocht kunt genieten. Wat natuurlijk ook voor de twee andere dames geldt.

Grappig om te lezen dat ieder moment van de dag weer zijn eigen charmes kent. De volle geneugten van de vroege ochtend en later op de dag de favoriete muziek die verlichting en zelfs overplaatsing naar andere delen van de wereld brengt. :-) Masseurs, goede koks en kokkinnen, de ontmoetingen met de andere pelgrims, de drankjes, versnaperingen, gezelschapsspelletjes en uiteindelijk (bijna altijd) een bed om weer fris te worden voor weer een nieuwe dag aan-de-wandel. Jullie verstaan de kunst om van ieder onderdeel een genoegen te maken ondanks de zwaarte of lichtheid ervan. Petje af. (de mijne is grijsblauw met de tekst surfteam, hoe toepasselijk, want het (digitaal) op de voet volgen van jullie heeft meer weg van een (web)surfer. Haha) En ja erg leuk om te weten tegen wie ik nu mijn epistels schrijf.

Lieve meiden, hou dapper vol. De echte kilometers komen er nu aan; de kilometers op karakter. Daarom een extra hart onder de riem van mij. Na Léon een saai recht stuk en daarna de sterkste stijging- en dalingen. Zo vaak dat mijn gedachten bij jullie zijn. Ben niet gewend om kaarsjes voor anderen op te steken, maar af en toe een gebed of alles goed mag blijven gaan, stellen jullie vast ook wel op prijs. Dat is meer mijn ding. :) Zo zingt ieder vogeltje zoals het gebekt is. De wulp en zijn gulp en naar ik hoor ook de koekoek. (die hoef je overigens niet te veel te horen, meestal geeft dat na 3 dagen regen. Of deze volkswijsheid op waarheid berust zullen jullie beter hebben kunnen uittesten de laatste week)

Tot een volgend digitaal treffen.

Lieve groet,
EstherEmma&Zo

Anoniem zei

Hoi Reggy en de andere meiden :-).
Even weer een berichtje van Savatage.
Is een zware tocht zo te lezen maar jullie bikkelen maar door lees ik :-) Lees dat conny nu ziek is geworden . Wens ze veel beterschap toe van me.
En de knie van Reggy doet het niet hoe die het moet doen. Maar petje af dat jullie dit doorzetten .
Zie dat je een beste klim nog voor jullie hebben dus wens jullie veel Suc6 toe .
Groeten Ad de Jong (savatage)