zaterdag 24 mei 2008

weersverwachting

We zitten inmiddels in Galicië, alweer een aantal dagen. Wat ons direct opgevallen is dat de bevolking hier veel stugger en zelfs onvriendelijker is dan in Baskenland en Castilië. Er wordt gefluisterd dat de bevolking hier hun buik vol heeft van al die pelgrims, en gezien het groeiende aantal kan ik daar wel inkomen, maar als iemand ons vriendelijk en warm onthaalt in een refugio, zoals waar we op dit moment zitten, dan vergeten we weer snel alle sombere gezichten.

Na een tocht van 17 km stijgen en dalen op blubberpaden in de stromende regen, interesseert het je op een gegeven moment niet meer hoe je eruit ziet, hoe je ruikt, of je moe bent. Je voelt op een gegeven moment het water van je poncho via je broek je schoenen indruipen, of je schoenen zakken tot je enkels in de modder, maar ook dat interesseert je niet meer. Het enige wat je wilt is: ... verder, en zorgen dat je een warme en fijne refugio treft. En dat lukte hier, de mevrouw heeft zelfs al onze kleren gewassen en in de droger gestopt. Thuis is dat een normale handeling, hier is het een ongelofelijke luxe.

Het regent nog steeds ...... ik heb nog nooit zoveel regen op mijn hoofd gehad in een periode van 6 weken. Als dit een normale vakantie was geweest had ik allang de terugreis naar Nederland aangevangen, verlangend naar mijn eigen comfortabele huis, met hond, kat en warme kachel.
Maar dit is geen normale reis, dit is de Camino.

Vandaag, halverwege, toen we ergens een gastvrij cafe ontdekten waar we even op adem konden komen, vroegen we nog wat de weersverwachtingen waren voor morgen. De man keek zorgelijk .... regen !
Maar dan doen we onze poncho´s weer aan, ons fleece-vest en de windstopper, we stoppen de oordopjes van de MP3 in onze oren, we lachen nog eens schaapachtig naar elkaar en vatten de reis weer verder aan.
Want de Camino is, naast alles, ook een les in acceptatie !!

6 opmerkingen:

fotoemma zei

Een les in acceptatie, hoe waar is dat. Wij die in onze maakbare maatschappij kunnen kiezen wat, wanneer, waar, hoe, met wie en òf we het willen. (Zelfs de zon zouden we graag op commando te voorschijn willen toveren.)
Om vrijwillig een stapje terug te doen en die zeggenschap uit handen te geven, moet je wel uit speciale stof gemaakt zijn. Petje af dames. En een dikke pluim voor jullie blijvend goede humeur.

Vanaf hier weer een goed vervolg van de tocht gewenst Met veel refugio's waar jullie een warm welkom wacht. Tot de volgende ronde.
warme groet,
Esther (Emma&Zo)

Anoniem zei

Lieve meiden. Ik vind het erg voor jullie dat de zon zich daar momenteel niet zoveel laat zien en dat wolken en regenbuien bij jullie de hoofdrol spelen.
Ook wij gunnen jullie natuurlijk daar in Spanje zon en warmte, maar helaas kunnen we er niets aan veranderen....

Ondanks het weer blijft het nog steeds een prachtige reis. Hoe meer ik van jullie lees, hoe meer ik eigenlijk OOK wil!
Al is het alleen maar om eens ECHT helemaal met mezelf op stap te zijn, het gewone Nederlandse leven los te laten en zaken helemaal ZELF te moeten nemen zoals ze komen.
Natuurlijk komt er doorzettingsvermogen en moed en kracht en vanalles en nog wat bij kijken, maar bovenal zie ik het -hier vanuit een warm en droog Nederland- als een kadootje dat jullie aan jezelf geven. En dat het nu regent, tja, dat onderstreept de zwaarte ervan alleen maar meer.

Ik vind het nog steeds te gek in elk geval, en ik ga er serieus over nadenken Reggy!

Over Krakkemik alleen maar goede dingen. Hij "groeit" nog steeds, z'n vachtje glanst, hij slaapt z'n slaapjes en bij tijd en wijlen probeert hij goeie ouwe Khandor op te graven.
Maar ach, dan blijven onze prinsen ook in beweging: die zien het elke dag als een uitdaging om met schepjes en harkjes en emmertjes alles weer dicht te gooien. Lief & rustig beest is het!

Groetjes, knuffels en heel veel warmte en zonneschijn gewenst!

PS Mijn eerste tentamen vandaag gehaald!!! Ik had een 'sublieme' techniek :-))))

Anoniem zei

Lieve Adrienne,

Wat ontzettend moedig dat jullie maar blijven lopen zo in de regen, best een zware tocht lijkt me zo. Ik heb echt bewondering voor je en wens jullie ontzettend veel sterkte!
Over mezelf: ik heb een baan!!! Als kopersbegeleidster ga ik bouwkavels verkopen ten beheove van een te bouwen vilapark in Diepenveen, ik start wellicht 1 juni, leuk he?
Nogmaals succes en een warme knuffel, liefs,
Doenja

Anoniem zei

Lieve volgers en fans
Tja. en die regen he, dat blijft maar en dat blijft maar. Ponchootje aan en ponchootje uit, valt niet veel over te zeggen. Wel, wat de zaken weer heel goed maken zijn de leuke ontmoetingen en de extraatjes, waar je niet op bedacht bent. een wasje dat keurig schoon en droog weer op je bed ligt. en een gezellige bijeenkomst bij het openhaard vuur waar we net zijn geweest. Vele nationaliteiten, het was vandaag Song Festival. Er was een gitaar, geen echte spelers, Reggy heeft een staaltje gitaarmuziek ten gehore gebracht en A3enne en ik hebben, met z´n drieen trouwens, het alom vertrouwde Een beetje uit de kast gehaald van Teddy Scholten. Ik kan je verzekeren het is nog steeds een groot succes, en applaus viel ons ten deel. Overmoedig als we waren geworden, we kregen er ook een likeurtje bij, zongen we uit volle borst En we gaan nog niet naar huis. Dus, achterbanners, morgen trotseren we de regen wel gewoon weer en gaan we. Op naar het volgende volkslied. Ik had trouwens nog een geweldig cadeautje vandaag, Massage op z´n spaans. Nog nooit meegemaakt, ik denk dat ik nu de Camino wel fluitend uitloop!
Liefs van Conny Santiagootje!

Anoniem zei

Hallo dappere meiden,
Ja, want dapper vinden wij jullie! Bijna elke dag door de regen en modder ploeteren. Dat valt niet mee. Wij durven haast niet te vertellen dat het hier mooi weer is, maar dat wisten jullie waarschijnlijk allang. Jullie zullen nog moeten afkicken van het ritme dat jullie nu hebben. Wij hopen dat de zon weer voor jullie gaat schijnen. Hoeveel kilometers is het nog precies?
Heel veel zonneschijn toegewenst van Peter & Tineke.

Anoniem zei

Hallo wereldreizigers!
Tsjonge, wat een verhalen! wat een andere wereld! Wat gaaf!

Connie, maak maar veel foto's, want je begrijpt wel dat we op de reunie natuurlijk ook al jouw verhalen willen horen!

Dit weekend was "Kulting" in Harderwijk; vorig jaar liep je in een lampen-kap, weer eens wat anders dan een poncho!

Ik ken alleen Connie, maar wil jullie allemaal heel veel succes wensen met jullie fantastische avontuur! Echt heel erg gaaf dat jullie dit doen...
Enneh Connie, ik heb bewondering voor je!
groetjes, zet 'm op, Tanja Middelkoop