vrijdag 9 mei 2008

Het Reisgezelschap

Sinds 4 dagen weer een refugio met Internet. Conny en ik kijken altijd met argus-ogen of we bij aankomst al naar de reacties kunnen kijken, maar dit keer hebben we veel geduld moeten hebben. In zo´n heel klein Spaans dorpje waar iedereen lijkt te slapen achter de luiken hebben we weer zo´n sfeervolle refugio getroffen waar de beheerder (jong en aantrekkelijk) met liefde ons wasje staat te draaien. Kom daar thuis eens om, althans IK heb hem niet :-))))

We zijn de 300 km al gepasseerd. Tot nog toe hebben we elke dag gelopen, niet altijd 20 km, de laatste tijd regelmatig wat minder, maar vandaag rukten we weer uit voor 21 km. De Camino wordt steeds leuker. Hoewel het landschappelijk minder interessant wordt, het weer slechter en we minder gaan stijgen en dalen, blijft het een genot om om je heen te kijken. Maar wat het zo leuk ook maakt, is de mensen die we onderweg leren kennen. Van tijd tot tijd komen we bekenden tegen van vorige refugio´s en iedereen heeft wel zo´n beetje zijn eigen verhaal. Veel mannen alleen, en dan van die warmbloedige Spanjaarden of Italianen, die je het gevoel geven de mooiste pelgrima van de Camino te zijn. Ook komen we veel Koreanen tegen die met kokette hoedjes en een vriendelijke glimlach langsdribbelen. Het schijnt dat er in Korea een t.v. film over de Camino is geweest en daardoor is er daar veel animo voor ontstaan. De sfeer in de refugio´s ´s avonds is vaak heel gezellig. Dat kan haast niet anders want een fles Rioja kost twee euro en voor 50 eurocent heb je er een bak olijven bij. Er worden veel glazen geheven met de kreet "buon camino". Soms eten we in de refugio zelf (dan vaak gezamenlijk) maar ook in de plaatselijke restaurantjes. Gisteravond weer voor 9 euro geweldig gegeten. Zoals ik ergens al las in de reacties, het zijn haast Aziatische prijzen.

Daarentegen zijn we aardige bedragjes kwijt in de plaatselijke pharmacia´s. We verorberen de spiercremes, voetcremes, bandages, pleisters e.d. in een wonderbaarlijk tempo. Van alles wordt uitgeprobeerd. Conny (de bofkont) heeft bijna geen mankementen, maar Adrienne en ik scharen ons bij het leger van kniebanddragers. Adrienne heeft er zelfs twee. Ik heb bij een Pharmacia een eigen knieband aangeschaft, helaas alleen maar in de oubollige saaie vleeskleur. Daar kan ik natuurlijk geen enkele man mee lokken, zelfs niet na 10 glazen Rioja, maar hij loopt wel lekker.
De knie doet helaas nog wel pijn, maar Conny had een wonderbaarlijke pijnstiller en die heb ik hier kunnen kopen. Daarmee voel ik tijdens het lopen de knie wel maar is het niet erg pijnlijk.
En ja Paul, ik zal daar heel voorzichtig mee zijn :-))))

Esther, Conny is degene met dat gekke blauwe petje, Ze heeft hem inmiddels weer in de rugzak gestopt, want ze begon zelf wel te beseffen dat ze daar ook geen goede sier mee maakte. Adrienne heeft een mooie zwarte pet en ik een donkerblauwe. Allebei tevreden nog.

Iedere ochtend staan we nog om 6 uur op, in het donker ritselen onze zakjes met spulletjes in de rugzak. We gaan lopen om 7 uur of half acht. Langzamerhand begin ik me zo te verbazen dat ik nog steeds blij ben als ik loop, dat ik na drie weken nog steeds blijmoedig opsta en de (vaak) vuile kleren weer aantrek, de rugzak omdoe en de stokken pak ....... de camino is toch wel een heeeel bijzondere ervaring !!!!!

Het Reisgezelschap trekt verder ...........

18 opmerkingen:

Anoniem zei

lieve Con en vriendinnekes
Nu het hier ook 25 graden is stijgt de bewondering des te meer.
Volgens de weerkaart trokken er buien over de balkan en hier hoor ik jullie niet over! Of waren jullie daarom ook 4 dagen niet in de lucht. Het hoort al bij het dagelijkse ritueel even kijken hoe het met de santiago-vrouwen is!
Inmiddels heb ik het natuurgidsenbrevet gehaald en dat was
ook dalen en bergen de laatste fase...Mochten jullie wat willen
horen over plantjes onderweg...roept U maar en ik zoek
het voor jullie op.
Succes de komende dagen en liefs
beppie

Anoniem zei

Dag lieve schatten,,
De bewondering en het respect worden steeds groter, geweldig al de driekonderd kilometer gepasseerd en nog steeds blijmoedig en goede zin. Het klinkt alsof het allemaal een fluitje van een cent is. Hoe dan ook, het is wel heel bijzonder om jullie ervaringen te lezen. Ik ben nu het boek van Shirley Maclain weer opnieuw aan het lezen en dat geeft wel een aardig beeld. Het idee dat jullie zo'n oude route lopen, geweldig. We zullen een tijdje jullie berichtjes gaan missen, we gaan zelf op vakantie. Het is hier geweldig weer, we komen al flink in de stemming.We zullen af en toe een SMSje doen om te horen hoe jullie vorderingen zijn. Leuke slaapzaal trouwens, ik werd al claustrofobisch toe ik het zag, hebben jullie daar echt geslapen?
Nou meisjes, blijf lekker lopen, houd het gezond en veel succes. Als we terug zijn dan zijn jullie al aardig dicht bij het eindpunt.

Hele dikke knuffels en houd de engeltjes op jullie schouders.

Liefs, ook van Ab

Nel

Anoniem zei

Conny Santiagootje
Hoi alle lezers van ons achterban-gevolg Het is erg leuk om te lezen dat wij zo op de voet gevolgd worden en dat iederen er zo al zijn-haar eigen ritueel van maakt. Wat mij brengt op onze rituelen, dat zijn er steeds minder. Twee dagen niet onder de douche geweest, hetzelfde aantrekken, een flodderlapje over je gezicht en dan doen of je helemaal fris en fruitig uit de refugio stapt. Dat geldt ook voor opmaken, alles blijft onderin mijn tasje en ik zie er uit als een kaal kikkertje, vindt ik zelf. Mijn vriendinnen zeggen dat ze er al helemaal aan gewend zijn, nu ik nog! Verder zijn we vanmorgen ook al om zeven uur op pad gegaan, dat was ook berevroeg voor ons, en, het tempo gaat er steeds beter inzitten, we lopen onszelf alweer bijna voorbij. En dat met de zwarte band en de roze band en een tiptootje om de teen. En dan onze smeerseltjes natuurlijk, maar ze doen het werk prima. Vandaag weer een farmacie bezocht, voor de gezelligheid, want je snapt ik wil er echt graag bijhoren, heb ik een reistandenborstel en een tubetje tandpasta gekocht. Heerlijk! Verder is het ook nog het vermelden waard dat wij gedrieen steeds mazzel hebben, we krijgen nogal eens een eigen kamertje, terwijl de rest in zalen moet slapen waar de lucht van de ongewassen kleding je tegemoet komt. Vandeweek hebben we in een Eigen refugio geslapen, een oud schooltje, helemaal alleen voor ons. 8 bedden, wel wat oud, maar prive.
Heb daardoor ook geen oog dicht gedaan omdat ik maar steeds het idee had dat er slapers bij zouden komen, dat was natuurlijk niet zo. We hadden er ook de dorpsgek ontmoet, hij volgde ons na het broodje kopen en deed zijn jas uit en wilde niet meer weg. Met het beste spaans heeft A3enne hem uiteindelijk weggekregen. Maar goed, dat neem ik dus in de nacht mee. Het is verder nog steeds heel geweldig, gisteren zelfs een spelletje in de keuken van de refugio gedaan met een duitser waar ik de ballen niet van snapte. Hij vroeg of ik kon dammen en het bleek Muhle te heten. Beginnersgeluk, ik stond er goed voor, maar snapte er echt niet van. Nu is het weer tijd voor onze mandjes, muziekje op, eigen kamertje in en wachten of gewoon slapen op de dingen die er nog op ons pad komen. Alle volgers veel liefs en tot het volgende bericht! Liefs Con

Anoniem zei

Hi, grote meiden

Na een aantal dagen niets vernomen te hebben was ik al bang dat jullie daar een beetje doorgespoeld waren door de regen.Ben dus blij te lezen dat jullie niet of geen noemenswaardige regen hebben ondervonden.Al zal het warm zijn ....altijd beter dan allerlei nattigheid.
Volgens mij hebben jullie het heel erg prima ondanks wat mankementen zo hier en daar. Jullie gaan er in ieder geval geweldig mee om.
Ik hoop van ganser harte dat het hier bij blijft.
Nog 100 km. en jullie zitten al op de helft. Het lijkt alsof jullie al zo lang weg zijn ....en dan te bedenken dat dat ook betekent dat je al die dagen al loopt .....alweer mijn petje voor jullie af, hoor meissies!
Ga zo door en maak er weer een nieuw feestje van , morgen !
Dagdag ...lieve groetseltjes
Dette

Anoniem zei

Hoi knappe dames!

Wat fijn om jullie zo te volgen; het is inderdaad een verslaving om steeds op het eind van de dag te checken hoe het met jullie gaat.

Het lijkt mij ook heerlijk om steeds (bijna) vreemde mensen te ontmoeten die met dezelfde doelstelling bezig zijn. Ik zie het voor me hoe je dan in een paar gezellige avonduren de leuke en ook minder leuke wendingen in het leven overpeinst.

De lichamelijke ongemakken zijn in mijn ogen 'normaal' bij zo'n tocht en met een beetje gezond verstand hoeven de gebreken niet erger te worden.

Met huidkleurige kniebanden kom je misschien een heel end maar toch zou ik willen dat ik even bij jullie was zodat ik met mijn shiatsu massages verlichting en herstel kan bevorderen.

Maar ja, IK zit in het warme Holland, met alleen maar zon, geen wolkje te zien, 27 graden, met twee hondjes in een kuil onder de notenboom in de schaduw, met de heren die in het zwembadje aan het kliederen zijn, met een lekker ijs-theetje op tafel, met m'n voetjes in een bakje zeezoutwater om het winter-eelt eraf te weken....
Wat een straf he! Jaja, het is hier vreselijk :-))))

Stapvoets lekker verder; wij volgen op de voet!

Liefs van ons allen en een dikke knufff van Krakkemik

Anoniem zei

hoi Con en vriendinnen,
Eindelijk een mailtje gehad en jullie blog kunnen lezen. Jullie zijn al een end op streek
Leuk om jullie blog te lezen. Knap dat jullie het zo volhouden.Eeen aparte ervaring zeker. Hier is het bloedje heet en ik moet erniet aan denken zover te moeten lopen in die hitte.Geef mij maar het strand.
We hebben een leuke vakantie gehad aan de Costa Brava en in Barcelona.
Morgen moederdag vieren en Cora"s verjaardag.
Dinsdag gaat KIm op voor haar examens. Stijn heeft de uitslag van zijn iq test gekregen. Je hebt een geniaal neefje dat de Masterclass gaat doen.
Sterkte met de verre tocht.
groetjes Irina en de rest van de familie

Anoniem zei

lieve alledrie,

Lekker in het ritme, klinkt goed!
hebben jullie nog meer foto's dan die 3? Of zie ik iets over het hoofd? Wat goed ma, dat je zo "kaal" aan het lopen bent, zonder make-up. Lijkt me ook veel minder gedoe..Klinkt erg gezellig allemaal, die refugio's. Heb al met mijn vriendinnen besproken dat zoiets toch wel heel bijzonder is en wij hopelijk ook zoiets gaan doen als we jullie leeftijd hebben. Nog kunnen ook, want dat is maar de vraag natuurlijk! Trots op je ma, dat je er zo goed doorheen "fietst"! Mooi, die bloeddruk!
Luf joe ma, en zet 'm op met z'n drietjes, have fun!

Liefs, Martine

Anoniem zei

Lieve Conny, Adriënne en Reggy,
Blij weer wat van jullie te lezen. 4 dagen geen reisverslag is ook voor ons lang, hoor. Gelukkig wel een telefoontje tussen door van Con. Ik heb de indruk dat jullie aardig op schema liggen. Klopt dat, of moeten jullie de tweede helft van de 800 km grotere afstanden per dag afleggen. Hopelijk blijft het goed lukken, ondanks of dankzij kniebanden e.d..
Het wandelen in Noordwest Spanje heeft ook een cultureel effect. Dagritmes veranderen en de normen op gebied van hygiene en schoonheid verschuiven, maak ik op uit de verslagen. Dat wordt voor ons of voor jullie wennen als de reis afgelopen is. Ben benieuwd.
Geniet verder, gebruik de stokken on de ledematen te ontlasten en tors je last vrolijk op je rug.

Liefs en groet, Kees

Anoniem zei

Oma, ik wens je heel veel geluk. En ik hoop dat de tocht snel voor je gaat. AAGE

cora zei

Ha Con en anderen

Leuk om jullie reiservaringen te volgen. We zijn net terug uit Parijs. Hebben ook veel gelopen, Maar Disney zal eerder commercieel dan devoot zijn. Hoewel , zijn jullie wel zo devoot? Het stel dat de meeste lol heeft.
Con, bedankt voor je verjaardagskaart. Wat goed dat je daar ver weg aan mij denkt!

Groet, Cora

Anoniem zei

He meiden,
Fijn dat het tot nu toe goed gaat. Het nl verschrikkelijk moeilijk om jezelf op te peppen als je ledematen het niet meer willen. Hoofd, schouders knie en teen willen nu af en toe rust en dat kan dus nog niet. (Wel het liedje dan gaan de stramme ledematen vanzelf weer mee.):))
Heerlijk dat jullie aan het eind van de week op de helft zijn, want dan gaat het aftellen beginnen.
Het is zo leuk dat je onderweg mensen tegekomst die hetzelfde als jullie ervaren!! Het is alsof je een grote familie bent. (dat gevoel heb je ook als je de eerste keer gaat skien en je komt in een klasje met dezelfde beginnelingen, Con kan daarover meepraten)A3ienne en Reggy weet ik niet...
Blijft voor altijd in je geheugen en de mensen blijf je altijd herinneren. Meiden geniet,geniet en zuig je vol met alle ervaringen.
Liefs Lenny uit een heet Hoek van Holland.

Anoniem zei

zo zie je, goede voorbereiding is het halve werk, meiden. En jullie zijn er al bijna..... grapje. Nee echt, het respect druipt er bij mij af. Bewondering en verwon-dering ook. Echt goed!!! Hier in Holland is het inmiddels haast volop zomer, zo lijkt het. Hoe is het bij jullie?
Ik heb vandaag genoten van een fietstocht met Marjolijn. Was erg gezellig en voor herhaling vatbaar!
Lekker gekletst op de hei en mooie plekken bezocht. Als afsluiting van onze fietstocht een lekker ijsje gegeten bij Bernardo's in Ede.

Meiden, hou alles een beetje heel en van die make-up: dat gaat toch alleen maar plakken, joh!

Kussen voor jullie alledrie van Markxxx

Anoniem zei

Lieve Mam, je bent nu al weer drie weken op weg. Zoals je hebt kunnen zien aan Aages' schrijfsel, volgen ook wij de blog. Ik ben blij dat je zo van alles geniet, ik wou dat ik daar bij je was. Ik kan me zo goed voorstellen hoe fijn en mooi het moet zijn om daar te lopen. Geniet ervan, loop goed, let op jezelf en luister naar dat lijf.

Veel liefs ook voor Con en Reggy.

Esther

Anoniem zei

Hola lieve meiden,
Als jullie hetzelfde weer hebben als ik,hebben jullie geen lapjes voor het opfrissen nodig,maar een dikke trui,het komt
hier met bakken uit de hemel,en het is maar 16gr.op de weerkaart en dat is in de stad,daar boven is het meestal nog frisser!
Wellicht dat onze lieve heer de pelgrims een handje boven het hoofd houdt,Con wat goed dat je zonder allerlei plak en steunmiddelen loopt,steenbokje hé!!!
dikke zoen voor jullie
liefs Inge

Anoniem zei

Hey Reggy c.s.
Het is al eerder gezegd, ik weet het, niet origineel, maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden: Diepe, diepe bewondering voor jullie!
Lees jullie verhaal graag en ben stiekum jaloers op alle belevenissen deze 2 maanden. Hoor ook niets over het weer (vlgs Krol e.a. niet zo best, behalve hier dan), maar w.s. hebben jullie zoveel lol, aanspraak en andere af-en verleidingen dat dat niet eens opvalt. En als ik het goed begrijp gaan we jullie ruiken bij thuiskomst ;-))
Op naar de volgende kilometers!
Groet,
FRANK

Anoniem zei

Lieve Conny en medereizigsters,

Heel fijn te lezen dat alles goed en voorspoedig verloopt. Dat alles terwijl jullie al meer dan 300 kilometer in de pootjes hebben zitten.
Leuk ook dat jullie veel beleven en het leven niet alleen maar lopen en lopen is, maar ook mensen ontmoeten en plezier hebben. Ik hoop van harte dat de pijntjes van voorbijgaande aard zijn. Fijn, Con dat jij van alle ongemakken verschoond blijft.
Met de grote Hazes zeg ik dat het eenzaam is, zonder jou: bij iedema dan. Maar toch, ik denk dat al je geploeter op de loopband met stijging 5,0 toch zijn vruchten heeft afgeworpen.
Ik mag verder gelukkig in eer en geweten zeggen dat Kees weer helemaal de oude is. Vorige week met de eetclub heb ik kunnen constateren dat hij echt weer opknapt.
Ik hoop voor jullie dat het iets minder heet is dan hier. Ik geniet van het schitterende weer, maar hoef niet 20 kilometer per dag te lopen. Iets koeler lijkt me in dat geval wel aangenaam.

Dames, heel veel plezier, geniet van al het moois (in meerdere opzichten)

lieve groeten,

Guido, uiteraard ook van Willy

Anoniem zei

Lieve Conny en mede reisgenieters.
Hebben even niets van jullie gehoord maar gelukkig daar was dan toch weer het teken van leven.Prachtig zoals jullie je weren ondanks mankementjes en het gebrek aan comfort. Door het uitvergroten van de foto ben ik toch achter jouw indentiteit gekomen Con. Lekker slobberig zie jij er uit en wat fijn dat jij er wat ongemak en zo betreft nog zo bijna vlekkeloos van afkomt.. Spierpijntjes tellen niet zullen wij maar zeggen. Peter en Tineke zijn afgelopen vrijdag bij ons op visite geweest, was erg gezellig. Zij volgen jullie ook maar het is hen nog niet gelukt een reaktie te sturen. Ik zie dat Lenny wel reageert, erg leuk zo'n opsteker.
De temperatuur loopt hier ook al aardig op en zonder je in te spannen raak je al vermoeid. Bravo voor jullie die wel een behoorlijke inspanning leveren en begrijpelijk dat de kleding die je aan hebt dan niet meer zo fris ruikt.Hoeveel aflaten heb jullie al verdiend? Iedere blaar telt dubbel.Wat een fijn gevoel moet dat zijn Conny dat jij een pharmacie kunt bezoeken alleen om een tandenborstel en tandpasta te kopen. Ga zo door, geniet , onthoud veel van wat je onderweg zoal meemaakt zodat je bij thuiskomst ons mee kunt laten genieten. Hou jullie haaks en veel succes voor de verdere trip. Een knuffel voor jullie drietjes en Con een extraatje van Ma en Pa

Anoniem zei

Hallo Connie en vriendinnen,

Heel leuk om jullie verslag van de voettocht te lezen. De tocht der tochten. Wat bijzonder om te doen. Succes met de blaren en de pijntjes en hou vol. De 2 weken mei vakantie is voorbij, wij gaan werken en jullie heel veel succes verder. Ik blijf jullie volgen
groeten Eefke Ike