vrijdag 23 mei 2008

zure appel

De Camino is veranderd is een snelstromende bergbeek. En wij lopen als verzopen, gebochelde hobbits met onze cape-jes door het Spaanse landschap. Het is duidelijk, het weer werkt niet mee.
We zien heel af en toe de zon en steken dan onze stokken in de lucht, maar 10 minuten later kan het al weer gaan regenen. We beginnen zo langzamerhand een geur te verspreiden waarmee je je niet kan vertonen buiten een refugio, en de rugzak ruikt allang niet meer naar lavendel.
Waarom doen we dit? Tja ......... de Camino is gewoon speciaal.
We hebben na een tijdelijke opvoering van het aantal dagelijks te lopen kilometers, de trajecten weer teruggebracht naar zo´n 15 a 17 km per dag. Dit om niet voortijdig in Santiago aan te komen, maar ook om verzekerd te zijn van een slaapplaats, want als je na 3 uur ´s middags arriveert in een dorpje zijn alle refugio´s vaak vol. Het schijnt dat er dit jaar 4 x zoveel Caminogangers zijn dan anders, vooral Duitsers, veroorzaakt door een boek dat een Duitse cabaretier heeft geschreven.

Toch beleef ik deze tocht, ondanks alle ontberingen, als een geweldig cadeau in mijn leven en het is moeilijk uit te leggen waarom. Iedereen die we spreken voelt ongeveer hetzelfde, de sfeer onderling is heel vriendelijk. Tussen ons drie-en ook, al zijn er wel kleine stroefjes weg te werken, maar dat lukt iedere keer en bepaalt niet de sfeer tussen ons.

Nog steeds hebben we geen dag niet gelopen, het lijkt wel of er een soort verslaving optreedt, we gaan gewoon, of het regent of niet. En elke dag is het weer een verrassende ontdekking waar we uiteindelijk terecht zullen komen, zoals ik al eerder schreef.
Maar ik merk ook dat mijn lijf moe begint te worden en begint te verlangen naar rust en warmte. Om die reden hebben we vandaag een hostel genomen met een warm bad, een luxe waar we buitensporig van genieten.

Tja, mijn vader heeft ooit in mijn poezie-album geschreven, toen ik een heel klein meisje was:
Wees een flinke ferme meid,
die in zware uren,
stevig door de appel bijt,
ook al is het een zure.

Nou pap, dan doe ik dit voor jou !!!!!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag lieve vrienden
De reactie van A3enne en van mij staat als reactie nr 19 bij het vorige berichtje Steentje!

Anoniem zei

GO Girls, GO!!
Lekker badderen nu, en even de koude (?) spieren wat rust gunnen.
We denken aan jullie!
Liefs uit Holland en een poot van Krakkemik (die blij is dat de regen na een paar dagen echt weer over was.

Anoniem zei

Hallo Satiagogangers
Reggy, wat een leuk en toepasselijk gedichtje heeft jouw vader in jouw poezie album geschreven. Door de zure appel heen bijten, daar gaat het nu op aan komen ook al wordt die appel wellicht nog een tikje zuurder nu jullie bezig zijn aan de "laatste" km.. gezien de afstand die jullie al hebben af gelegd. Singing in the rain, daar gaat het op lijken als ik zo de weerberichten lees.Jammer en daarom zo dapper en moedig dat jullie het er niet bij laten zitten, dat jullie de moed er in houden en dat de stemming er nog steeds goed in zit. Groot gelijk om je even zelf te verwennen, om even het gevoel te hebben dat er toch nog een comfortabel bed is dat je even ontspannen kan in een warm bad.Wij zijn benieuwd hoe jullie straks op dit alles terug kijken, op de on gemakken, op het gevoel dat je geen droog stukje kleding meer aan je lichaam hebt.Wij wten zeker dat er dan toch nog een gevoel van heimwee over je komt. Daarom , geniet met volle teugen , verwen je af en toe als het te zwaar wordt en vooral blijf lopen want Santiago wacht op jullie. Meiden jullie zijn tof, jullie zijn niet klein te krijgen en daarom bewondering, niets dan lof, een prestatie van de bovenste plank. Voor deze keer een extra knuffel en kus, niet alleen voor onze Conny maar voor jullie alle drie met groetjes vanb Ma en Pa

carla zei

Lieve Conny en kornuiten,
Even een kleine reactie, vanuit, ik durf het haast niet te zeggen een vandaag zonovergoten Harderwijk. Toch wel erg dapper om zo'n tocht te volbrengen. Zondag vertrekken Kees, Sam en ondergetekende ook naar het Zuiden, Kroatie en Slovenie. De weersverwachting is er voor de komende dagen prima, volgens europa-weer-online. . Moet ik je vertellen wat de verwachting voor West-Spanje is? 15, 16 gr, drupje, onweertje, zonnetje. Hopelijk gaan jullie veel in het zonnetje lopen.
Wij hopen ook op mooie wandelingen aan de kust en in de bergen.
Conny, we zijn pas 19 juni terug, dan hoor je weer van mij.
Veel plezier en blijf genieten.
Groeten van Carla en Kees

fotoemma zei

Oh, ik hoopte al zo op een berichtje van jullie. Fijn om te horen dat jullie nog steeds onderweg zijn. Ja inderdaad wel met regen, helaas, maar toch nog gezond en de nachtelijke toiletavonturen lezend kunnen jullie daar met elkaar (naderhand) nog steeds om lachen. En jullie regencapejes zijn niet voor niets in de zak gegaan. Maar ik neem aan dat jullie hem graag ongedragen weer mee naar Holland hadden genomen. haha. (in de weersberichten worden toch ook bij jullie weer opklaringen voorspelt. Van hieruit de wens natuurlijk dat die voorspellingen ook uit komen.)

Wat moet dat een onbeschrijfelijk gevoel van luxe zijn om je voor één nacht in een hostel te laten inchecken. Tossen wie als het eerste het bad mocht uitproberen natuurlijk. En de bedden waren heerlijk privé en zonder bovenburen die te dicht op je liggen. Misschien ook nog een wasje kunnen doen.
Jullie zijn morgen weer echt het heertje, eh het dametje (die jullie onder al die laagjes toch ook echt wel zijn. :) ) (zo tussen de regels door te lezen heeft de parelketting al vele snoeren, Reggy. Bind ze om je hals, draag ze op je hart. Dat neemt niemand meer van je af).

Klopt het dat jullie in de voorlaatste provincie zijn aangeland. Jullie kunnen Santiago al haast ruiken. Blijf lekker je eigen tempo lopen. Geniet van de overnachtingsplaats (mét bed! )

Al de hele tijd te peinzen hoe ik wat zonnestralen in dit stukje kan bijsluiten. Misschien is de volgende anekdote geschikt om de Spaanse zon door de wolken heen te laten breken.

Komt ik laatst in een gordijnen winkel met een goede vraag.
-'Meneer verkoopt u ook roze gordijnen?'
-'Ja zeker, mevrouw in alle soorten en maten'
Dus ik zoek daar een schitterend roze bloemetjesmotief uit.
-'Hoeveel had u daar van gehad willen hebben, mevrouw?'
-'Doe mij maar 30 cm.'
-'30 cm?'
-'Ja, 30 cm.'
-'Waar wilt u het dan voor gebruiken?'
-'Voor mijn PC, meneer'
-'Voor uw PC?'

-'Hallóhoo, ik heb Windows!'

:) Mocht dit te veel zon op leveren, jullie zakdoek is groot genoeg voor het Spaanse scherm daar.
Als het bij mij even te veel wordt doe ik gewoon het gordijntje dicht. :)

lieve groeten en veel goede moed voor al die kilometertjes die nog komen gaan.
EstherEmmaEtcetera